Tutorial LAM3201 16 Mar 2012

Ada warga Internet (netizen) yang meninggalkan pesanan bahawa banyak klip Bollywood boleh dimuat turun secara percuma menerusi telefon bijak ini. Ramai netizen pula kesal dengan sikap yang tidak sabar-sabar untuk mendapatkan iPhone 4. Mereka menyamakan barisan ini seperti sindrom barisan Hello Kitty (cenderamata McDonald’s) yang pernah menjadi pujaan ramai pada suatu masa dahulu. Selain iPhone, kemaruk permainan digital StarCraft siri kedua yang bernama Wings of Liberty turut ketara di sini, terutama di barisan panjang di Funan Centre.

Jualan permainan komputer juga terus memukau peminat di beberapa negara lain di Asia seperti Hongkong yang menyaksikan seorang peminat permainan ini beratur enam hari lebih awal sebelum penjualan permainan. Ramalan bahawa benua Asia akan menjadi pusat generasi digital tidak dapat dinafikan. Sama ada telefon digital seperti telefon bijak mahupun mesin digital yang lebih canggih seperti iPad dan permainan komputer, peminat Asia tidak pernah ketinggalan untuk mendapatkannya. Pernah ada pandangan pakar kaji hari muka (futurologis) dan pakar pendidikan bahawa generasi digital hanya konsep rekaan syarikat komersial. Ia kini suatu realiti.

Tetapi apakah kesannya kepada pemerintah terutama ketika pengundian dan mendapatkan sokongan generasi muda? Ini persoalan berat kerana mungkin ada ‘pesona’ digital yang membuat generasi muda tidak berjejak ke bumi kerana keseronokan melayani kegemaran mereka. Mereka dikhayalkan dengan permainan dan keasyikan menggunakan alat digital. Hal sedemikian memerlukan kajian kerana sedang digital dianggap penentu maju gagal sesebuah negara, ia juga boleh menimbulkan masalah sosial yang baru.

http://cyberita.asia1.com.sg/mkomentar/story/0,6879,169910,00.html

1. Soalan tatabahasa

a. Tuliskan tiga kata nama peN-…an, & tiga kata nama ke-…-an.

b. Buat ayat dengan ketiga-tiga kata nama ini (There shall be six sentences in total)

c. Apakah bezanya antara kata nama ini?

2. Soalan  kosa kata

   Apakah makna   a. rekaan  b. berjejak   c. dikhayalkan

3. Soalan kefahaman

a. Adakah generasi digital itu rekaan atau realiti?  Mengapa?

b. Apakah makna tidak berpijak ke bumi?

c. Mengapa generasi muda boleh menimbulkan masalah baru?

27 thoughts on “Tutorial LAM3201 16 Mar 2012

  1. 1a.
    Permainan, penjualan, pendidikan
    Ketinggalan, keseronokan, kegemaran

    b.
    John mahu membeli permainan komputer yang baru tetapi dia tidak ada wang.
    Penjualan buku-buku di EXPO menarik ramai orang.
    Selepas Perkhidmatan Nasional, Ronald meneruskan pendidikannya di Perancis.
    Maria sungguh suka penyanyi Jay Chou dan tidak pernah ketinggalan untuk menonton concert Jay Chou.
    Ramai orang membeli permainan baru itu kerana permainan itu sangat keseronokan.
    Warna kegemaran emak merah kerana merah tandanya kemewahan.

    c. Apakah bezanya antara kata nama ini?
    PeN-…an membuat “concrete noun” sementara Ke-…an membuat “abstract noun”.

    2.
    a. Makna rekaan ialah ciptaan.
    b. Makna berjejak ialah melangkah atau menyentuh.
    c. Makna dikhayalkan ialah terlalu asyik.

    3.
    a. Generasi digital realiti kerana peminat Asia tidak pernah ketinggalan untuk mendapatkan telefon digital seperti telefon bijak mahupun mesin digital yang lebih canggih seperti iPad dan permainan komputer.

    b. Maknanya tidak bijaksana dan berfikir dengan hati-hati sebelum membuat pilihan di kehidupan.

    c. Generasi muda boleh menimbulkan masalah baru kerana mereka tidak berpijak ke bumi dan selalu mahu mengejar permainan dan alat digital yang lebih baru untuk keseronokan mereka.

    1. Terima kasih Sharon dan Selamat Tahun Baru Cina

      1b-3 ….Perkhidmatan Nasional [di Singapura]….
      1b-4 konsert (spelling)
      1b-5 sangat keseronokan > membawa keseronokan kepada mereka.
      1b-6 tandanya > tanda atau simbol atau lambang

      1c. conrete noun = kata nama konkrit atau kata nama maujud
      abstract noun = kata nama abstrak atau kata nama niskala

  2. 2a betul
    2b sila gunakan jawaoan dalam bentuk: ber……
    2d. sila gunakan jawapan dalam bentuk: di……kan

    3a insert itu before realiti and insert digital before Asia. The answer can have an additional proof.

    3b insert tidak before berfikir.

    3c. Another line of elaboration could be added. There was a talk show yesterday on Chn 5. The topic was relevant.

  3. 1. Soalan tatabahasa
    a. Tuliskan tiga kata nama peN-…an, & tiga kata nama ke-…-an.
    Permainan, penjualan, pendidikan. Ketinggalan, kegemaran, keasyikan.

    b. Buat ayat dengan ketiga-tiga kata nama ini (There shall six sentences in total)
    – Saya suka permainan papan seperti chess dengan kawan-kawan.
    – Mary selalu pergi ke penjualan tahunan di Isetan pada Disember
    – Dia menerima pendidikan daripada Universiti Nasional Singapura.
    – Sebab Tom bermain permainan komputer setiap hari, dia ketinggalan kajiannya
    – Kegemaran sukan saya ialah bola sepak
    – Dia tidak belajar kerana keasyikannya dengan permainan komputer

    c. Apakah bezanya antara kata nama ini?
    ‘peN- an’ adalah biasanya lebih abstrak, tapi ‘per-an’ membuat lebih konkrit.
    ‘ke-an’ adalah kata name abstrak.

    2. Soalan kosa kata
    Apakah makna a. rekaan b. berjejak c. dikhayalkan
    – rekaan= tidak nyata
    – berjejak= langkah
    – dikhayalkan= asyik

    3. Soalan kefahaman
    a. Adakah generasi digital itu rekaan atau realiti? Mengapa?
    Generasi digital itu adalah reality. Sebab jualan permainan komputer sangat tinggi, sama ada telefon digital dan mesin digital yang lebih canggih. Juga, peminat Asia tidak pernah ketinggalan untuk mendapatkannya.

    b. Apakah makna tidak berpijak ke bumi?
    Maknanya ialah sangat cepat, atau tanpa ragu.

    c. Mengapa generasi muda boleh menimbulkan masalah baru?
    Generasi muda boleh menimbulkan masalah baru kerana mereka ada ‘pesona’ digital yang membuat generasi muda tidak berjejak ke bumi kerana keseronokan melayani kegemaran mereka. Mereka juga dikhayalkan dengan permainan dan keasyikan menggunakan alat digital. Semua masalah ini boleh dianggap maju gagal sebuah Negara.

  4. Selamat malam Jonathan

    1a. betul
    1b-1 chess = catur Inggeris; [dengan kawan…] requires permainan to be bermain
    1b.-2 annual sale = Jualan Akhir Tahun (add bulan before Disember)
    1b-3 daripada > dari
    1b-4 is a in limbo: Kajian Makmal Sains Tom telah ketinggalan sebab dia….
    1b-5: Sukan kegemaran ….[HELLO]
    1b-6: keasyikan = indulge in a loving feeling (including the pungguk [owl])
    change it to asyik bermain permainan komputer seperti Starcraft.

  5. 2a find an equivalent with ……+ an
    2b find an equivalent with ber…..
    2c add [menjadi] to your answer

    3a reality [typo] remove full stop link it with sebab which is a conjunction anyway. Juga > Tambahan lagi…. because juga does not appear at the beginning of a proper Malay phrase.

    3b salah; sila buat lagi

    3c delete “mereka ada persona digital yang membuat”
    change the second kerana to apabila mereka
    change maju gagal to bahaya kepada

    remember to use the cross-over function

  6. 1. Soalan tatabahasa
    Tuliskan tiga kata nama peN-…an, & tiga kata nama ke-…-an.
    permainan, penjualan, pengundian
    keasyikan, ketinggalan, keseronokan

    Buat ayat dengan ketiga-tiga kata nama ini (There shall be six sentences in total)
    Permainan komputer telah menjadi kegemaran ramai orang di generasi baru ini.

    Penjualan barang-barang antik yang bernilai ini telah menarik perhatian ramai orang dari seluruh dunia.

    Kempen pengundian yang akan diadakan pada tahun ini telah menjemput banyak perhatian daripada media di Singapura.

    Keasyikan bermain permainan komputer telah menyebabkan kegagalan Ali dalam peperiksaan akhir tahun.

    Singapura tidak pernah ketinggalan untuk mencapai kemajuan dan pembagunan yang dikagumkan.

    Perokok mendapat keseronokan ketika merokok bersama-sama dengan gengnya.

    Apakah bezanya antara kata nama ini?
    Pen- an membuat kata nama konkrit
    Ke- an membuat kata nama abstrak

    2. Soalan  kosa kata
       Apakah makna  
    a. rekaan : ciptaan
    berjejak : bertapak
    c. dikhayalkan: diangan-angankan

    3. Soalan kefahaman
    Adakah generasi digital itu rekaan atau realiti?  Mengapa?
    Generasi digital itu realiti kerana peminat asia tidak pernah ketinggalan untuk mendapat telefon digital atau alat-alat yang lebih canggih seperti ipad.

    Apakah makna tidak berpijak ke bumi?
    tidak berfikir dengan betul-betul sebelum membuat keputusan

    Mengapa generasi muda boleh menimbulkan masalah baru?
    Kerana mereka tidak berpengalaman dan mempunyai tendensi untuk bertindak secara terburu-buru dan tidak berfikir betul-betul sebelum membuat keputusan.

  7. Selamat pagi
    1a. Betul.

    1b-1 insert kalangan after di cross-over ini.
    1b-3 menjemput > mendapat
    1b-5 pembangungan (typo) dikagumkan > mengagumkan.
    1b-6 Insert either Semua or Seseorang at the beginning.

    1c. membuat > menerbitkan or menghasilkan

  8. 2. Betul

    3a iPad (typo). Berikan contoh (mention the Q).

    3b. Answer in full sentence. It is not about making the wrong decision but mistaken the illusion as reality.

    3c. tendensi = cenderung; nothing about digital problem is mentioned.

  9. HI Cikgu, made changes after your comments. Pls look through. Thanks.
    Want to ask also, what is crossover function???

    1. Soalan tatabahasa
    a. Tuliskan tiga kata nama peN-…an, & tiga kata nama ke-…-an.
    Permainan, penjualan, pendidikan. Ketinggalan, kegemaran, keasyikan.
    b. Buat ayat dengan ketiga-tiga kata nama ini (There shall six sentences in total)
    – Saya suka permainan papan seperti chess dengan kawan-kawan.
    Saya suka bermain permainan papan seperti catur Inggeris dengan kawan-kawan
    – Mary selalu pergi ke penjualan tahunan di Isetan pada Disember
    Mary selalu pergi ke penjualan buku buku di Popular.
    – Dia menerima pendidikan daripada Universiti Nasional Singapura.
    Dia menerima pendidikan dari UNS
    – Sebab Tom bermain permainan komputer setiap hari, dia ketinggalan kajiannya
    Kajian Makmal Sains Tom telah ketinggalan sebab dia bermain permainan komputer setiap hari.
    – Kegemaran sukan saya ialah bola sepak
    Sukan kegemaran saya ialah bola sepak
    – Dia tidak belajar kerana keasyikannya dengan permainan komputer
    Dia keasyikan merawat kucing yang tidak sihat.

    c. Apakah bezanya antara kata nama ini?
    ‘peN- an’ adalah biasanya lebih abstrak, tapi ‘per-an’ membuat lebih konkrit.
    ‘ke-an’ adalah kata name abstrak.

    2. Soalan kosa kata
    Apakah makna a. rekaan b. berjejak c. dikhayalkan
    – rekaan= tidak nyata (ciptaan)
    – berjejak= langkah (bertapak)
    – dikhayalkan= asyik (menjadi asyik)

    3. Soalan kefahaman
    a. Adakah generasi digital itu rekaan atau realiti? Mengapa?
    Generasi digital itu adalah realiti sebab jualan permainan komputer sangat tinggi, sama ada telefon digital dan mesin digital yang lebih canggih. Tambahan lagi, peminat Asia tidak pernah ketinggalan untuk mendapatkannya.

    b. Apakah makna tidak berpijak ke bumi?
    Maknanya tidak berfikir dan hidup dalam fantasi.

    c. Mengapa generasi muda boleh menimbulkan masalah baru?
    Generasi muda boleh menimbulkan masalah baru kerana generasi muda tidak berjejak ke bumi apabila mereka keseronokan melayani kegemaran mereka. Mereka juga dikhayalkan dengan permainan dan keasyikan menggunakan alat digital. Semua masalah ini boleh dianggap maju gagal sebuah Negara.

    1. Cross-over = cancel the answer with a line that is a readily available function in the blog

      Akan baca esok

      Selamat malam Cikgu

    2. (kedai buku) Popular
      UNS write in full as there is only one acronym
      keasyikan is to be preoccupied hence it is more natural with digital games
      your cat-sentence is good with asyik (very much into)

      1c. ke-…an is not nama konkrit but memberikan kata nama konkrit

      tidak nyata can be improved
      add ber to langkah

      3c membahayakan is still missing in and Negara > negara

  10. 1. Soalan tatabahasa
    a. Tuliskan tiga kata nama peN-..an, & tiga kata nama ke-…an.
    Ans: pengundian, persoalan, penjualan & keseronokan, ketinggalan, keasyikan

    b. Buat ayat dengan ketiga-tiga kata nama ini
    Pengundian: Apabila ada pengundian di Singapura, hanya orang Singapura yang dua puluh satu tahun dan atas boleh mengundi.
    Persoalan: Ini persoalan susah yang saya tidak tahu bagaimana menjawab, saya perlu meminta pada cikgu saya pertama.
    Penjualan: Kalau iphone ada jualan murah, ramai orang akan beratur untuk penjualan phon.

    Keseronokan: Bekerja sebagai jururawat di rumah sakit membawa keseronokan kepada saya.
    Ketinggalan: Teknologi di syarikat ini masih ketinggalan semasa lima tahun kerana syarikat ini tidak punya wang untuk membeli teknologi yang baru.
    Keasyikan: Pelajar di kelas ini keasyikan bermain permainan handphone dan tidak mendengar guru.

    c. Apakah bezanya antara kata nama ini?
    Kata nama peN…an memerikan proses atau kata nama, tapi kata nama ke…an memerikan abstract nouns atau adjectives.

    2. Soalan kosa kata
    Apakah makna a. Rekaan b. Berjejak c. Dikhayalkan
    Rekaan: invention, new creation
    Berjejak: to trail
    Dikhayalkan: have been fantasised

    3. Soalan kefahaman
    a. Adakah generasi digital itu rekaan atau reality? Mengapa?
    Generasi digital itu rekaan.

    b. Apakah makna tidak berpijak ke bumi?
    Makna itu tidak realistik.

    c. Mengapa generasi muda boleh menimbulkan masalah baru?
    Generasi muda boleh menimbulkan masalah baru kerana mereka tidak berjejak ke bumi kerana keseronokan melayani kegemaran mereka.

    1. 1b-1 insert berumur after yang, dan atas > ke atas
      1b-2 Saya tidak boleh menjawab persoalan sukar ini sebelum bertanya guru saya dahulu.
      1b-3 iPhone (typo for both words). Kalau ada tawaran murah….
      1b-5 masih > sudah, punya > mempunyai or ada
      1b-6 handpone is telefon bimbit; insert ajaran before guru

  11. 1a.
    penjualan, pendidikan, pengundian
    ketinggalan, keseronokan, kegemaran

    1b.
    Penjualan pelancongan pakej sangat baik semasa cuti umum dan cuti sekolah.

    Perbangan sistem pendidikan di negara Singapura dengan negara Pilipina seperti langit dan bumi.

    Ramai orang komplain sistem pengundian ‘Asian Idol’ tidak adil dan saksama.

    Di dalam dunia ini, ada banyak orang ketinggalan di kain basah kering di pinggang.

    Anak murid itu bermain dengan keseronokan di kolam renang.

    Warna biru ialah kegemaran saya dan akan selalu!

    1c.
    Pen- an membuat kata nama konkrit sedangkan Ke- an membuat kata nama abstrak.

    2
    a. rekaan = khayalan
    b. berjejak = bertapak
    c. dikhayalkan = difikiran

    3a.
    Generasi digital itu ialah realiti sebab peminat Asia tidak pernah ketinggalan untuk mendapatkan telefon digital seperti telefon bijak mahupun mesin digital yang lebih canggih seperti iPad dan permainan komputer.

    3b.
    Maknanya tidak berfikir dan keliru khayalan sebagai realiti.

    3c.
    Generasi muda boleh menimbulkan masalah baru sebab mereka tidak berjejak ke bumi. Mereka dikhayalkan dengan permainan dan menggunakan alat digital untuk keseronokan mereka.

    1. Apa khabar dylan?

      1a. Betul.
      1b-1 pakej pelancongan (di Suntec)
      1b-2 Perbandingan (but it is not needed because you are already comparing when the two are mentioned). Filipina.
      1b-3 komplain = bersungut
      1b-4 ketinggalan = left out so insert yang before it and change di to hidup.
      1b-5 dengan > dalam
      1b-6 insert warna after ialah add begitu at the end.

      2a salah; why is design a fantasy?

      3b keliru > mengelirukan

      3c untuk > dalam insert digital before mereka

      terima kasih

  12. 1c process > kata kerja; abstract > abstrak; adjectives > adjektif

    2a Please provide the Malay equivalents

    3a Please provide a reason to support your claim in Malay

    3b Correct but answer in full by using part of the Question.

    3c. Second kerana > apabila

    terima kasih

  13. 1a.
    pesanan – Semalam, saya telah menerima pesanan daripada ibu untuk menolong membersihkan keratanya.
    permainan – Mainkan permainan yang terkini tanapa bayaran di Gameslot Online.
    penjualan – Tiap-tiap pertengahan tahun sekolah saya akan megadakan penjualan hebat, untunk penghabisan stok.
    kegemaran – Berenang ialah salah satu kegemaran saya.
    keseronokan – Kita tidak boleh meyusahkan orang lain, untuk menikmati keseronokan sendidri.
    ketinggalan – Untunk megelakkan ketiggalan zaman, kita harus sentiasa meningkatkan ilmu pengetahuan kami.
    c. Apakah bezanya antara kata nama ini?
    ke-an is more of abstract noun, but pen-an is more on physical noun.
    2a. rekaan – fiction
    b. berjejak – to leave traces
    c. dikhayalkan – to fantasize
    3a. Generasi digital itu realiti. Sebab Ramalan bahawa benua Asia akan menjadi pusat generasi digital tidak dapat dinafikan.
    b. Makna dari tidak berpijak ke bumi adalah tidak berpegang kepada realiti.
    c. kerana keseronokan melayani kegemaran mereka. Mereka dikhayalkan dengan permainan dan keasyikan menggunakan alat digital.

  14. Maaf Cikgu untuk menghantar assignment ini lambat kerana saya terlupa!

    1. Soalan tatabahasaa.
    Tuliskan tiga kata nama peN-…an, & tiga kata nama ke-…-an.

    Penjualan, permainan, pendidikan, ketinggalan, keseronokan, kegemaran

    b. Buat ayat dengan ketiga-tiga kata nama ini (There shall be six sentences in total)

    Keluarga saya akan pergi ke Orchard Road untuk membeli-belah setiap Disember kerana ada penjualan pakaian di situ, barang-barang sangat murah!

    Sejak kecil, ibu-bapa saya tidak membeli permainan komputer tetapi mereka selalu membeli buku-buku untuk saya.

    Ibu-bapa kami selalau memberitahu kami bahawa pendidikan itu amat penting.

    Ali masih menggunakan Walkman, dia seorang yang ketinggalan zaman.

    John suka selaman kerana dia mendapatkan keseronokan dari selaman.

    Setiap malam, saya akan mendengar lagu-lagu kegemaran saya yang lambat.

    c. Apakah bezanya antara kata nama ini?

    peN- mengunakan kata benda yang konkrit
    ke- megunakan kata benda yang abstrak

    2 Apakah makna a. rekaan b. berjejak c. Dikhayalkan
    a) rekaan – dugaan
    b) berjejak – berpijak
    c) dikhayalkan – kehilangan fokus

    3. Soalan kefahaman

    a. Adakah generasi digital itu rekaan atau realiti? Mengapa?

    Generasi digital itu realiti kerana peminat Asia tidak pernah ketinggalan untuk mendapatkannya. Lagi pula, pernah ada pandangan pakar kaji hari muka dan pakar pendidikan bahawa generasi digital hanya konsep rekaan syarikat komersial.

    b. Apakah makna tidak berpijak ke bumi?

    Makna “tidak berpijak ke bumi” ialah tidak realistik.

    c. Mengapa generasi muda boleh menimbulkan masalah baru?

    Generasi muda boleh menimbulkan masalah baru kerana mereka tidak berjejak ke bumi. Mereka pun dikhayalkan dengan permainan dan keasyikan menggunakan alat digital.

    Terima Kasih!

  15. 1b1 delete di situ barang-barang sangat
    1b2 replace tetapi mereka selalu membeli with sebaliknya
    1b3 selalau?
    1b4 try using kerana and remove comma
    1b5 daripadanya
    1b6 [datang] lambat

  16. 1c typo for mengunakan replace it with memberikan
    2a and c can be improved
    3a The second line contradicts the first. Remove the second,
    3b answer in full by using part of the q
    3c Baik.

  17. 1a. Tuliskan tiga kata nama peN-…an, & tiga kata nama ke-…-an.

    Permainan, pendidikan, persoalan, keasyikan, kegemaran, keseronokan
    (Kata-kata yang juga ada dalam berita): penjualan, pengundian, ketinggalan

    b. Buat ayat dengan ketiga-tiga kata nama ini (There shall be six sentences in total)

    Dalam masyarakat sekarang, terdapat banyak ibu bapa yang memanjakan anak-anak mereka dengan alat permainan kerana tidak ada masa untuk menemani mereka .

    Pendidikan di universiti tidak sahaja bertujuan menghasilkan pelajar-pelajar yang berbakat dalam akademik.

    Keasyikan bermain permainan digital telah menjadi persoalan di kalangan generasi muda.

    Keasyikan bermain permainan komputer adalah sebab Muthu ketinggalan di pelajarannya.

    Sally menjerit dengan kegembiraan semasa melihat penyanyi kegemaran muncul di acara itu.

    Keseronokan bersama keluarga tidak boleh dibandingkan dengan apapun.

    c. Apakah bezanya antara kata nama ini?
    ‘Pen…-an’ merujukkan kata nama konkrit manakala ‘Ken…-an’ merujukkan kata nama abstrak.

    2. Soalan kosa kata
    Apakah makna
    a. rekaan – ciptaan
    b. berjejak – berlangkah
    c. dikhayalkan – diilusikan

    3. Soalan kefahaman

    a. Adakah generasi digital itu rekaan atau realiti? Mengapa?
    Generasi digital itu merupakan realiti sebab peminat Asia sering mendapatkan alat digital seperti telefon bijak, iPad dan permainan computer.

    b. Apakah makna tidak berpijak ke bumi?
    ‘Tidak berpijak ke bumi’ bermakna mengelirukan khayalan dengan reality.

    c. Mengapa generasi muda boleh menimbulkan masalah baru?
    Generasi muda asyik menggunakan alat digital dan dikhayalkan dengan permainan alat digital. Ini menyebabkan mereka tidak dapat membezakan realiti dengan khayalan dan menimbulkan masalah.

    1. 1b-2 tidak sahaja > bukan hanya
      1b-4 adalah > ialah
      1b-6 apapun > apa-apa yang lain.

      1c merujukkan > merujuk pada

      2a betul tetapi salah dalam konteks petikan
      2c betul boleh cari bahasa Melayunya

      3b realiti (typo)

      3c …menimbulkan masalah seperti apa?

    2. Jawapan Benjamin Tham

      1. Soalan tatabahasa
      a. Tuliskan tiga kata nama peN-…an, & tiga kata nama ke-…-an.
      (i) Penjualan
      (ii) Pendidikan
      (iii) Pengundian
      (iv) Ketinggalan
      (v) Keseronokan
      (vi) Kegemaran
      b. Buat ayat dengan ketiga-tiga kata nama ini (There shall six sentences in total)
      (i) Penjualan produk-produk ini daripada syarikat itu tidak baik kerana kualitinya sangat teruk.
      (ii) Kementerian Pendidikan Singapura terletak dekat Stesen MRT Buona Vista
      (iii) Tempat Pengundian di Pulau Ubin ada ramai orang beratur di luar mahupun cuaca tidak baik.
      (iv) Kalau kita tidak menurut kemajuan teknologi, kita mungkin akan ketinggalan.
      (v) Ali seorang budak yang sangat nakal kerana dia sentiasa mendapat keseronokan dari menggangu kucing itu.
      Saya ada banyak keseronokan ketika percutian saya di Jepun.
      (vi) Ali seorang budak yang ada banyak kegemaran kecuali membaca jadi markahnya antara kawan-kawannya tidak tinggi.
      c. Apakah bezanya antara kata nama ini?
      Antara kata nama ini ada banyak perbezaan kerana mereka menggunakan dengan cari lain dalam teks ini.
      2. Soalan kosa kata
      Apakah makna a. rekaan b. berjejak c. dikhayalkan
      (a) Rekaan bererti ciptaan atau sesuatu yang dibuat oleh seseorang dalam teks ini.
      (b) Berjejak bererti berlangkah dalam teks ini.
      (c) Dikhayalkan bererti diganggukan dalam teks ini.
      3. Soalan kefahaman
      a. Adakah generasi digital itu rekaan atau realiti? Mengapa?
      Generasi digital itu realiti dan tidak rekaan.
      b. Apakah makna tidak berpijak ke bumi?
      “Tidak berpijak ke bumi” dalam teks bererti generasi muda yang orang-orang tidak realistik.
      c. Mengapa generasi muda boleh menimbulkan masalah baru?
      Generasi muda boleh menimbulkan masalah baru kerana sedang digital dianggap penentu maju gagal sesebuah negara.

      1. 1b-1 remove ini; teruk > rendah
        1b-2 insert dengan before Stesen
        1b-3 Shift tempat pengundian di Pulau Ubin to after luar
        1b-4 Betul dan baik
        1b-5 remove mendapat; spelling: ganggu.
        second one ada banyak >sangat
        1b-6 The sentence is making the cut because it is meandering
        Kegemaran Ali bukan ulang kaji sebab itu markahnya paling rendah.

        2a Betul pada perkataan salah pada konteks. Its contextual meaning is different from the word meaning.
        2b May be improve
        2c Diganggu involves force of change…this auto-mental

        3a Mengapa?
        3b shift yang to after orang-orang. No elaboration is given.
        3c Salah.

  18. 1a) PeN-an: permainan, penjualan, pendidikan
    Ke-an: Ketinggalan, keseronokan, kegemaran
    1b)
    Ramai orang beratur hingga di luar pusat itu sebab pusat itu ada permainan yang baru.
    Ada penjualan barang-barang tahun baru cina semasa tahun baru cina di Chinatown.
    Saya akan menyelesaikan pendidikan saya di dalam Singapura pada 2013 tahun.
    Kalau awak tidak rajin-rajin bagi kerja sekolah, awak akan ketinggalan dalam pendidikan.
    Keseronokan di dalam Resort World Sentosa menyebabkan ramai pelancong datang dari Singapura.
    Kegemaran subjek saya ilmu alam kerana saya suka tahu tentang bumi ini.
    1c) Kata nama peN-an bagi kataan yang lebih konkrit tetapi kata nama ke-an bagi kataan yang lebih abstrak.
    2a) Rekaan = palsu
    2b) berjejak = berpijak
    2c) dikhayalkan = dilekakan
    3a) Generasi digital realiti kerana ramai orang ada dan menggunakan mesin digital yang lebih canggih dan bermain permainan computer.
    3b) Maknanya orang-orang tidak realistik dan selalu memikir hal-hal yang tidak nyata.
    3c) Generasi muda boleh meninmbulkan masalah kerana mereka tidak akan perhatian untuk pendidikan mereka atau kerja mereka.

    1. 1b-1 cross out the second pusat itu
      1b-2 notice tahun baru cina is repeated change the second one to bulan Januari
      1b-3 remove dalam the country is too large to be zommed in as a physical spot for education
      1b-4 bagi > dalam
      1b-5 dari > ke
      1b-6 tahu > belajar

      3a ada dan > memang; insert asyik before bermain; computer (typo)
      3b insert yang before tidak
      3c spelling error menimbulkan and delete the first mereka.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s