Tolong tuliskan makna dan bina ayat bagi perkataan berikut

  1. gementar = takut: Saya berasa gementar sebelum saya menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Kandang Kerbau.
  2. bersua = berjumpa/bertemu: Saya berasa sungguh gembira kerana saya akan bersua dengan kawan baik saya di kedai Wingstop, Suntec City, Singapura Selatan.
  3. peluang = kesempatan: Saya ada banyak peluang untuk mencari duit sebab saya pandai berkomunikasi dalam banyak bahasa.
  4. persoalan = perbincangan Pada hari ini, guru bahasa saya memberikan banyak persoalan dalam lagu cinta muka buku.
  5. kata puja = bahasa yang mulia: Keluarganya mengucapkan kata puja untuk abang saya sebab abang mendapat biasiswa dari Universiti Nasional Singapura.
  6. pejam = tutup, kejam Saya pejam mata sebab saya berasa letih selepas belajar sains komputer.
  7. terkelu = berdiam Ibu terkelu selepas membaca berita abang merokok di dalam masjid di Clementi.
  8. renung = pandang lama-lama Ayah renung mata saya kerana beliau sedih dengan keputusan peperiksaan saya

.

Leave a comment